Pas op! De juiste houding bestaat niet

19-04-2016 - Nanda Felderhof

 

 

In mijn praktijk komen veel mensen die niet tevreden zijn over hun houding. Ze vinden dat ze krom staan of lopen, dat hun schouders te ver naar voren staan of dat ze scheef staan. Een andere groep mensen heeft ogenschijnlijk geen problemen met zijn of haar houding, ware het niet dat ze lichamelijke klachten hebben die veroorzaakt worden door hun (ongunstige) houding.

 

Militaire houding

Toen ik 18 jaar geleden begon aan mijn studie oefentherapie leerden we nog wat de 'perfecte houding' was. Rechtop staan, buik- en bilspieren aangespannen, borst vooruit en schouders laag en achter. Denk aan een militair tijdens een appel en je hebt een aardig beeld. Niet gek dat veel mensen dit niet konden volhouden.

Toch is het hebben van een goede houding ontzettend belangrijk voor het voorkomen van klachten. Hoe zit dit?

 

Kleine aanpassingen

Iedereen heeft zijn of haar eigen houding. Een houding kan zo persoonlijk zijn als je handschrift. Je kunt er iemand aan herkennen en het is voor iedereen uniek. Op het moment dat je houding voor lichamelijke klachten zorgt, of kan gaan zorgen, is het belangrijk hier iets aan te veranderen. Niet door de eerder genoemde 'militaire houding' aan te nemen. Maar door kleine dingen te veranderen waardoor de belasting op je lichaam verminderd.

 

 

Zo maar een paar voorbeelden:

- Stel je zit vaak met je schouders opgetrokken en naar voren  en hebt veel last van nek en schouderklachten en misschien wel hoofdpijn. Dan is het belangrijk om te leren hoe je je schouders kunt ontspannen tijdens je dagelijkse handelingen om de belasting op je nekspieren te verminderen.

- Je staat met een kromme bovenrug en krijgt hierdoor last van je onderrug. Belangrijk is om te leren hoe je iets meer kunt strekken en je spieren op een andere manier kunt gebruiken om de belasting op je onderrug te verminderen.

 

Het aanpassen van je gehele houding is in veel gevallen niet mogelijk of niet aan te raden. Je hebt altijd met je eigen 'basis' te maken. Van daaruit kun je gaan kijken welke aspecten je kunt verbeteren die ervoor zorgen dat jouw klachten verlichten of voorkomen kunnen worden. Bewustwording van je eigen bestaande houding speelt hierbij een hele belangrijke rol.

 

Iets anders

Naast dat een kleine aanpassing in je houding grote gevolgen kan hebben voor het al dan niet ontwikkelen van lichamelijke problemen speelt er nog een belangrijke factor een belangrijke rol, namelijk afwisseling. Te lang in dezelfde houding zitten, of dit nu een goede of ongunstige houding is, is sowieso af te raden. Alles wat we te lang achter elkaar op precies dezelfde manier doen geeft overbelasting. Daarom is de conclusie van dit verhaal misschien wel:

De enige juiste houding is de volgende.

 

Hulp nodig?

Ben je niet tevreden over je houding of denk je dat je houding bijdraagt aan het ontwikkelen of in stand houden van bestaande klachten en heb je hulp nodig bij het leren en toepassen wat voor jou een goede houding is? Neem dan contact op via ons contactformulier, via mail: info@centrumbalans.nl of via 040-2833752.

 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!