Waarom ik gestart ben met het nemen van micro-pauzes

26-04-2016 - Nanda Felderhof

 

Wat kan het lekker zijn om in een 'workflow' te zitten. De werkzaamheden gaan als vanzelf en het ene na het andere item kan van het to-do lijstje afgestreept worden. Maar als dit af is, dan kan dat andere ook nog wel even. Het gaat zo lekker nu. En dan ineens: is het al zo laat? Snel nog even alles afronden en naar huis. Dit lijkt goed voor de productiviteit, maar niets is minder waar.

 

Pauzes zijn nodig

We hebben pauzes nodig, de reden hiervoor is zowel fysiek als mentaal.

Lage tijd achter elkaar in dezelfde houding zitten of dezelfde dingen doen geeft overbelastingsklachten. Op het moment dat we klachten hebben gaan we vaak vanzelf wat meer pauzes nemen. Denk bijvoorbeeld aan het wapperen met de handen als deze verkrampt zijn door lang te typen of muizen. Maar eigenlijk is het dan al te laat. De klachten zijn al aanwezig. Pauzes zijn belangrijk om lichamelijke klachten te voorkomen. Ze helpen je uit het patroon van dezelfde houding of beweging te komen. Zo verbeter je onder andere de doorbloeding van spieren.

Ook mentaal zijn pauzes belangrijk. Even je gedachtes losmaken van waar je mee bezig bent geeft vaak nieuwe inzichten als je weer begint. Het stimuleert je creativiteit en houdt je alerter.

 

Micro-pauzes

Als ik het heb over pauzes nemen heb ik het niet direct over het plannen van een kwartier of een half uur. Deze pauzes neemt men vaak wel in acht. Ik heb het juist over micro-pauzes. Deze pauzes duren hooguit 30 tot 60 seconden en zouden gemiddeld om het half uur even moeten plaatsvinden.

Tips voor een efficiënte micro-pauze

- Haal je handen van de toetsenbord of muis en leg deze in je schoot.

- Haal je blik van je beeldscherm af en kijk in de verte.

- Doe een aantal kleine oefeningen. Bijvoorbeeld: wapper met je handen, bal je handen tot vuisten en laat ze weer los, rek je eens goed uit met je handen boven je hoofd, rek je nekspieren door opzij te kijken en je oor naar je schouder te brengen (houdt dit steeds ongeveer 10 seconden vast), maak een paar kniebuigingen of loop de trap een keer op of af.

 

Wat voor sommige mensen verder goed werkt is om wat vaker naar het toilet te gaan (bij voorkeur op een andere verdieping, dat geeft weer meer beweging tussendoor als je de trap neemt), wat vaker iets te drinken te halen en net iets vaker naar de printer te lopen (in plaats van alles in 1 keer ophalen). Op deze manier maak je van zaken die toch moeten gebeuren ook een soort pauze, waarbij je het patroon doorbreekt.

 

Resultaten voor mij

Ik heb gemerkt dat sinds ik gebruik maak van micro-pauzes tijdens mijn werkzaamheden, ik veel alerter ben en het veel langer kan volhouden. De pauzes zijn kort genoeg om niet de draad kwijt te raken van waar ik mee bezig was, maar zorgen wel dat ik fris blijf. Met name in mijn hoofd. Als ik heel druk ben wil ik de micro-pauzes weleens vergeten. Wat ik dan doe is even een alarm zetten op mijn telefoon die mij helpt herinneren aan de volgende pauze.

En dan is het nu weer tijd voor de volgende pauze...

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!