Kans op K.A.N.S.?

17-05-2016 - Nanda Felderhof

 

 

Een aantal jaar geleden hoorde je iedereen over RSI (Repetetive Strain Injury) of de muisarm. Dit kreeg je als je lang achter elkaar achter de computer aan het werk was en veel moest typen of met de muis moest werken. Bekende klachten waren: tintelingen in handen en vingers, pijn aan de pols, arm en schouder en hoofdpijnklachten. Inmiddels is de naam verandert in KANS (klachten van arm, nek en schouders) en is ook de manier waarop we er tegenaan kijken veranderd.

 

De slager met een muisarm

 

Waar voorheen gedacht werd dat we KANS vooral kregen door een overbelasting achter de computer weten we inmiddels wel beter. KANS ontstaat door langdurig achter elkaar dezelfde bewegingen of handelingen te doen in dezelfde houding. Hierbij gebruik je continu dezelfde spiergroepen en die raken op den duur overbelast. Dat geld voor welke spier dan ook! Dit komt uiteraard veel voor bij mensen die fulltime achter de computer zitten, maar zij hebben niet het alleenrecht.

Zo heb ik eens een croupier uit het casino onder behandeling gehad met KANS klachten. Het continu delen van de kaarten aan de blackjack tafel op dezelfde manier gaf fikse klachten. En wat te denken van een kapster? Het continue openen en sluiten van de schaar zorgde voor een overbelasting van de pols en hand. Maar ook een slager (het vele snijden van vlees), een meubelstoffeerder en een bloemist behoren tot de risico groepen.

 

Welke factoren zorgen voor een risico?

 

Indien de volgende factoren in jouw werksituatie aan de orde zijn loop je een groter risico op het krijgen van KANS.

Je werkt langdurig in dezelfde houding

Je hebt weinig mogelijkheden om tussendoor van houding te veranderen

Je doet veel dezelfde handelingen achter elkaar met je vingers, handen, polsen, armen of schouders

Je werkt met een deadline of andere vorm van tijdsdruk

Je hebt weinig mogelijkheden tot het nemen van (korte) pauzes

Je kunt je werkplek niet aanpassen (dus geen verstelbare bureaustoel of bureau)

Je drinkt tijdens je werk veel koffie

 

 

Wat kun je doen?

 

Het is gelukkig niet zo dat iedereen die aan bovengenoemde factoren voldoet automatisch te maken krijgt met KANS. Maar het risico is wel groter. Dit risico is met een paar kleine aanpassingen ook weer te verkleinen. Zo kun je bijvoorbeeld meer gebruik maken van (micro)pauzes. Micropauzes zijn pauzes van ongeveer 30 tot 60 seconden waarbij je even iets anders doet, dus je patroon helemaal doorbreekt. Deze onderbrekingen komen gemiddeld om de 30 minuten voor. Verder kun je proberen meer van houding te wisselen, door bijvoorbeeld op een andere stoel of op een zitbal te gaan zitten. Deze laatste houdt je meer in beweging waardoor je meer verschillende spiergroepen gebruikt.

Tot slot nog een tip, en dit is misschien wel de belangrijkste, maak gebruik van je regelmogelijkheden. Loop wat vaker van je werkplek om bijvoorbeeld wat drinken te pakken of naar de wc te gaan. Ga wat vaker naar de printer, ga eens wandelen in je pauze in plaats van stil te zitten in de kantine. Kijk op welke manier je vaste patronen kunt doorbreken waardoor je lichaam anders belast wordt dan alle uren tijdens je werk.

Kom je er niet uit? Worden je klachten niet minder of alleen maar erger? Wil je meer weten? Neem dan contact op via ons contactformulier of bel naar 040-2833752.

 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!