Vakantiebeweging

15-07-2016 - Nanda Felderhof

 

De vakantietijd is begonnen! Lekker uitslapen, luieren, eindelijk dat boek lezen waar je nooit aan toe komt, lekker eten en genieten. Klinkt fantastisch. Op deze manier kan je lichaam weer helemaal opladen. Denk je. Want hoe zit het met je conditie? De conditie die je de afgelopen maanden zo zorgvuldig hebt opgebouwd kun je in een vakantie van een paar weken helemaal kwijt raken. Zonde! Want dan moet je na je vakantie weer helemaal opnieuw beginnen. Daarom hieronder een aantal tips om op een ongedwongen (en leuke?) manier toch nog in beweging te blijven.

 

Neem de trap

Ga je de Eiffeltoren op? Zit je in een groot hotelcomplex? Bezoek je een museum? Neem de trap! Heb je ergens, waar dan ook, de keuze tussen trap of lift? Neem dan de trap! Je traint er je beenspieren en je algehele conditie mee, en naar boven moet je toch.

 

Zwem

Heb je op je vakantieadres de beschikking over een zwembad? Maak er dan volop gebruik van. Tijdens het zwemmen gebruik je veel verschillende spieren zonder dat je gewrichten belast worden. Verder is zwemmen goed voor je conditie. Je hoeft niet alleen baantjes te zwemmen, maar een beetje dollen in het water of overgooien met een balletje is ook al een leuke work-out.

Als je er voor kiest om s'morgens te zwemmen dan begin je je dag vol energie.

Voor de zee geld hetzelfde. Ga lekker de zee in. Probeer je maar eens staande te houden in de golven als het water tot iets boven je navel komt! Een mooie oefening in stabiliteit en balans.

Ga toch fietsen!

Wil je een auto huren om de omgeving te verkennen? Huur eens een fiets! Op een fiets ben je lekker buiten, je bent je meer bewust van je omgeving, kunt meer zien én je bent in beweging. Helemaal als je je in heuvelachtig gebied bevindt kan het fietsen een mooie uitdaging zijn voor je conditie.

Hou je niet van fietsen? Hardlopen kan natuurlijk ook, mits je dit buiten je vakantie ook doet.

 

After diner dip

Ga na het eten een wandelingetje maken. Goed voor je spijsvertering, tegen je after diner dip en om in beweging te blijven. Bovendien zie je op deze manier ook veel van je omgeving.

 

Strandwandeling

Als je een strandvakantie hebt geboekt maak dan vooral mooie lange strandwandelingen. Doe dit bij voorkeur niet vlak langs de branding waar het zand nat en hard is maar wat verder het strand op waar het zachte, mulle zand zich bevind. Op deze manier wordt het lopen zwaarder, vraagt het meer van je conditie en train je ondermeer de stabiliteit van je enkels. Dit effect versterk je door op je blote voeten te lopen.

 

 

Met bovenstaande tips moet het mogelijk zijn om ook in je vakantie je conditie op peil te houden, zodat je, als je weer thuis bent, niet meer helemaal op nieuw hoeft te beginnen.

Nog één tip: geniet vooral van je vakantie en je vrije tijd! Veel plezier!

 

 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!